جدیدترین سبک‌های معماری

جدیدترین سبک‌های معماری

در میان معماران معاصر چهره‌هایی هستند که سبک‌های ساختمان‌سازی خاصی را خلق نموده‌اند. به آنچه طراحان امروز خلق می‌کنند، معماری معاصر یا طراحی معاصر گفته می‌شود.

معماری معاصر نه تنها در اروپا و ایالات متحده امریکا بلکه در سرتاسر جهان فراگیر شده است. با گذر زمان، طراحی‌های معاصر به امری کاملاً جهان شمول مبدل خواهند شد. طراحی‌های معاصر، در حال حاضر معروف‌ترین و همه‌گیرترین طراحی‌های موجود هستند و از این جهت که عناصر مختلفی را از مکاتب زیبایی‌شناسی گوناگون به وام می‌گیرند، بسیار خاص هستند.

در جدیدترین سبک‌های معماری معاصر، اصولی از طرح‌های مدرن، سنتی، هنر دکو و حتی طرح‌های آینده نگرانه را می‌توان دید. وجه مشخصه دیگر طرح‌های معاصر این است که به طور پیوسته دستخوش تحول و رشد هستند. برخلاف بقیه سبک‌ها که همگی کم و بیش بر پایه سنگ هستند، جنس متریال معماری امروز هرچند سال یک بار بنا به مقتضیات روز تغییر می‌کند.

همانطور که گفته شد، معماری امروز اصولی را از مدرنیسم، مینیمالیسم، هنر دکو و سایر سبک‌های جهانی به وام می‌گیرد، بدون اینکه نگاه تعصب‌آمیزی به هیچ یک داشته باشد. علیرغم اینکه طرح‌های معاصر ماهیتاً مبهم هستند، با این‌حال دارای یک سری خصوصیات منحصر به فرد نیز هستند. برای مثال پالت‌های خنثی، مینیمالیسم شدید، خطوط تمیز و سیلوئت ارگانیک برخی از این خصوصیات است.
موادی از جنس نیکل، استیل و کروم را در کنار مواد طبیعی مانند کنف و کنف هندی می‌توان در بافت معماری معاصر یافت. البته همانطور که گفته شد زمان ممکن است روی جنس متریال‌ها اثر بگذارد و در چندسال آینده، جنس مواد آن چیزی نباشد که امروز هست.

طراحی معاصر یا طراحی مدرن


وقتی صحبت از طرح‌های معاصر می‌شود، افراد بعضاً دچار بدفهمی‌هایی می‌شوند و اغلب آن را با سبک مدرن اشتباه می‌گیرند. درحقیقت با وجودی که این دو، دو انقلاب در سبک معماری هستند اما با یکدیگر متفاوت‌اند ولی افراد اغلب آن‌ها را به جای یکدیگر به کار می‌برند. اصطلاح طراحی مدرن در واقع به چیزی اشاره می‌کند که مربوط به گذشته است و دوره آن تمام شده، درحالی که طراحی معاصر درباره چیزی در زمان حال و آینده است.

سبک دکوراسیون معاصر، کلاسیک بوده و درعین حال به لطف تزئینات ساده و بکری که در آن به کار می‌رود کاملاً به روز است و هیچ وقت قدیمی نمی‌شود. جرقه‌ ایده طراحی داخلی معاصر پیش از آغاز هزاره جدید، در ذهن طراحان شکل گرفته بود و نهایتاً در دهه ۱۹۷۰ و همزمان با پست مدرنیسم به شکل‌گیری این سبک از طراحی انجامید و طراحان این حوزه، متأثر از هنر دکو، آینده گرایی و ساختارزدایی گام جسورانه‌ای به سمت خلق چیزی که تا آن زمان ناشناخته بود برداشتند.

طراحی معاصر نیز مانند سایر سبک‌های معماری از پیشرفت‌های تکنولوژی عصر حاضر و موضوعاتی مثل انقلاب دیجیتال، عصر اطلاعات، اصول حفاظت از محیط زیست و علی الخصوص جهانی‌سازی تأثیر پذیرفته است. طراحی داخلی، اکنون بیش از هر زمان دیگری به صورت تلفیقی از سبک‌های مختلف از سراسر جهان درآمده است و درعین حال که در نهایت سادگی اجرا می‌شود، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

خصوصیات سبک دکوراسیون معاصر

_ استفاده از طرح‌های رنگی محافظه کارانه و تون‌های خاموش از قبیل سفید، بژ، خاکستری و آبی ملایم
_ بکارگیری وسایل و مبلمان با خطوط تمیز و لبه‌های گرد و ساخت ظریف و محکم
_ استفاده از پارچه‌ها و منسوجات محکم با توجه ویژه به بافت آن
_ به کاربستن هنر‌های دیواری در ابعاد بسیار بزرگ که مؤلفه‌های تونال فضا را انعکاس می‌دهد.
_ استفاده از فلزات روشن مانند برنج، آهن و کروم در جهت تأمین نور درخشان در محیط
_ استفاده از تزئینات دکوری با تعداد کمتر ولی زیباتر و درنتیجه ایجاد فضایی آراسته و درعین حال منظم و جمع و جور
_ حداقل استفاده از الگو‌هایی که به طور معمول در فرش و تابلوفرش، مبلمان و کوسن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مؤلفه‌های تشکیل دهنده طراحی داخلی معاصر

هنر‌های دستی

یکی از وجوه ممیزه طراحی داخلی معاصر، توجه آن به هنر‌های دستی است. درواقع در این سبک طراحی خانگی بر قصدگرایی تأکید می‌شود که در آن به ارزش موادِ با کیفیت و صنایع دستی به کاررفته ارج نهاده می‌شود.

طرح‌های طبقه باز

در طراحی معاصر، سه موضوع سادگی، خطوط و نورپردازی مورد تأکید هستند و فضا‌های باز ترجیح داده می‌شوند. برای مثال اتاق ناهارخوری به جای فرم کلاسیک بسته به شکل باز طراحی می‌شود.

سادگی

در سبک زیبایی‌شناسی معاصر، از چاپ‌های پررنگ اجتناب می‌شود و سادگی بی‌قید و شرط، خطوط تمیز و گرد و توجه به جزئیات مدنظر است

فضا

در رویکرد مینیمالیستی به دکوراسیون خانه، بر عناصر معماری بیشتر از عناصر داخل خانه تأکید می‌شود.

طراحی داخلی معاصر، استاتیک و پایا نبوده و لذا طراحان داخلی مدام در حال بروز کردن خود، براساس جدیدترین سبک‌های معماری هستند. فرناندو مسترانجلو، لیلی کوآنگ، یورگن هولسکو، جان پاسون و ز‌ها حدید از جمله معماران تأثیرگذار در شکل دهی جدیدترین سبک‌های معماری معاصر هستند.
درصورتی که قصد طراحی منزل خود را دارید و به سبک‌های فعلی و حال و هوای جذاب مدرن علاقمند هستید، این احتمال وجود دارد که زین پس طرفدار پروپا قرص طرح های معماری معاصر شرکت رابین اسمارت شوید. طراحی معاصر با توجه به ماهیتی که دارد همیشه محبوب است. چرا که سبکی است که همواره در حال تحول و تکامل بوده و به معنای کامل کلمه “به روز” است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *