چند نمونه از شرکت‌های مطرح معماری در جهان

شرکت‌های مطرح معماری در جهان

معیار‌های مختلفی برای سنجش میزان موفقیت شرکت‌های مطرح معماری در جهان وجود دارد. معیار‌هایی ازقبیل: میزان بازدهی مالی، رضایت مشتری، میزان اشباع بازار، جایگاه شرکت در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، میزان کار گروهی، ساخت برند و میزان استخدام شرکت. فرمول ثابتی برای موفقیت شرکت‌های معماری وجود ندارد. اما آنچه همه شرکت‌های موفق معماری مشترکاً دارند، پاسخ به نیاز‌های دائماً درحال تغییر روز دنیا است. بعلاوه، همه شرکت‌های موفق معیار‌هایی برای سنجش و محک زدن میزان موفقیت خود دارند. این شرکت‌ها، تأثیر عمیقی بر ساختمان‌سازی روز دنیا دارند.

گنسلر

شرکت‌های مطرح معماری در جهان

گنسلر یک شرکت معماری مستقر در کالیفرنیا است که به طراحی‌های مدرن می‌پردازد و در سال ۱۹۶۵ توسط آرتور گنسلر و همسرش درو گنسلر به همراه دستیارشان، جیمز فولت، بنیاد نهاده شد. این کمپانی، دفتر‌هایی در ۴۸ شهر دنیا دارد و بالغ بر ۶۰۰۰ کارمند داشته که بیش از ۱۰۰۰۰ پروژه در بیش از ۲۵۰۰ شهر دنیا را به انجام رسانده‌اند. تمرکز کار گنسلر بر محیط‌های شهری است و طبق باور بنیانگذاران آن آنچه که شهر‌ها را می‌سازد چیزی جز سازه‌های شهری مثل فرودگاه‌ها، هتل‌ها، مدارس، دفاتر کار، مراکز درمانی، محیط‌های ورزشی-تفریحی و… نیست. گنسلر برنامه‌های متعددی در حوزه مدیریت شهری (مسائلی از قبیل مبارزه با بی‌خانمانی، بهبود کیفیت زندگی افراد و نیز تربیت نسل جدید معماران) دارد. کار طراحی پروژه‌هایی از قبیل فرودگاه بین‌المللی این چئون کره جنوبی و برج شانگ‌های چین توسط گنسلر به انجام رسیده است. این پروژه‌ها موفق به کسب جوایز متعددی نیز شده‌اند.

شرکت معماری HDR

HDR

شرکت هنینگسان، دورهام و ریچاردسون (HDR) توسط هنینگ اچ هنینگسان پایه‌ریزی شد. این شرکت طی نظرسنجی جهانی معماری به عنوان یکی از بهترین شرکت‌های طراح در حوزه مراقبت‌های بهداشتی و از جمله بهترین طراحان ساختمانی در منطقه اروپای مرکزی و شرقی معرفی شد.

HDR پیش از آنکه تبدیل به یک شرکت برند گردد، طراح سیستم‌های آب و فاضلاب شهری بود. این شرکت علاوه بر معماری در حوزه‌های متنوع دیگری از قبیل مهندسی، برنامه‌ریزی، علوم زیست محیطی، پژوهش و… نیز فعالیت دارد. درواقع پروژه‌های HDR بسیار متنوع هستند ولی آنچه درمیان همه آن‌ها مشترک است، رعایت اصول زیست محیطی است. پروژه کنارگذر سد هوور در مرز ایالت‌های آریزونا و نوادا و نیز ساختمان زندگی، زمین، علوم زیست محیطی در دانشگاه سیدنی، دو نمونه از این پروژه‌ها هستند. همچنین پروژه فضای دفتری شرکت توسعه محله‌هایمارک لینکلن (LHDC) و پروژه مؤسسه امریکایی معماران نبراسکا (AIANC) ازجمله کار‌های HDR است. این دو پروژه برنده جایزه انجمن بین‌المللی طراحی داخلی (IIDA) و جایزه طلایی ۲۰۱۴ شده‌اند.

پرکینز و ویل

پرکینز و ویل

یکی دیگر از شرکت‌های مطرح معماری در جهان، پرکینز و ویل در لبنان واقع شده و در سال ۱۹۳۵ توسط برادفورد پرکینز و مری جین‌ایستمن پایه‌ریزی شد. این شرکت بیش از ۲۵۰۰ نفر کارمند دارد و بیشتری شرکتی است که اعضای آن توسط LEED به رسمیت شناخته می‌شوند. میزان درآمد این شرکت، ۲۲۰ میلیون دلار آمریکا می‌باشد. پروژه‌های این شرکت مشمول جوایز متعددی ازقبیل جوایز تیم و AIA گردیده و توسط ناشران معتبری ازجمله مجله‌گری به رسمیت شناخته است. این شرکت، هشت دفتر در سرتاسر امریکا و نیز دفاتری در کانادا، اکوادور، امارات متحده عربی، چین و هند دارد.

نیکن سکئی

نیکن سکئی

نیکن سکئی که یک شرکت معروف در حوزه معماری است، در توکیو واقع شده و بیش از ۱۱۵ سال پیش بنیان‌گذاری شده است. این شرکت، یک شرکت حرفه‌ای در حوزه خدمات معماری، برنامه‌ریزی شهری و حوزه‌های زیست محیطی است که ۱۹۰۰ نفر کارمند داشته و البته بیش از ۲۴۰۰ نفر در مجموع در گروه نیکن مشغول به فعالیت‌اند.

این شرکت، بیش از ۲۵۰۰ پروژه را تاکنون به پایان رسانده و در ۱۶ شهر جهان شعبه دارد. ردپای نیکن سکئی را در تمام نقاط شهری ژاپن علی الخصوص آسمان خراش‌های آن می‌توان دید. چند پروژه اخیر این شرکت از جمله شیبویا هیکاری، کتابخانه گوآنگجو و فیوچرکمپ نو در بارسلونا مثال‌هایی از کاربرد طراحی مدرن در کنار سبک ژاپنی است. یکی از دیگر پروژه‌های خلاقانه این شرکت، برج اسکاری‌تری (درخت هوایی) در توکیو است که بلندترین برج پخش تلویزیونی جهان می‌باشد. مدیر کنونی نیکن سکئی، ماسافومی تاناکا است که مهندس ارشد عمران در دپارتمان برنامه‌ریزی شهری است. او از سال ۱۹۹۲ در این شرکت مشغول به فعالیت است.

اِی‌ای کام (AECOM)

AEcom

AECOM یک شرکت مهندسی چندملیتی امریکایی است که اخیراً به مقر جدیدش یعنی لس آنجلس نقل مکان کرده است. این شرکت با ادغام پنج نهاد از نهاد‌های شهر آشلند تأسیس شده است. یکی از اهداف مهمی که در این شرکت دنبال می‌شود، طراحی راه حل‌هایی برای مواجهه با چالش‌های پیش روی جهان معاصر است. درواقع AECOM در حل چالش‌های فراساختاری پیچیده تخصص دارد. این شرکت، ۵سال متوالی از سوی مجله فوچن به عنوان یکی از تحسین برانگیزترین کمپانی‌های جهان معرفی گردیده است. AECOM درحقیقت یک تشکیلات عظیم است که علاوه بر معماری و طراحی، خدماتی در حوزه مهندسی، باستان‌شناسی و مدیریت ریسک ارائه می‌دهد. برخی از پروژه‌های به انجام رسیده توسط این شرکت عبارتند از: فرودگاه‌های بین‌المللی (JFK، LAX، سیدنی، ابوظبی، هونگ کونگ و… )، مارینا بی‌سنگاپور و بنای المپیک تابستانی ۲۰۱۶ ریو.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *