بناهای شگفت انگیز و خاص جهان

بناهای شگفت انگیز جهان

در دوره‌ای هستیم که طراحی ساختمان‌ها روز به روز خاص‌تر و جالب توجه‌تر می‌شود. معماری مدرن، پدیده‌ای شگرف است و بشر با بهره‌گیری از آن در حال ساخت بنا‌هایی است که خیره‌کننده بوده و در سرتاسر جهان به شاهکار‌های زیبا و شگفت‌آور معماری شناخته می‌شوند که بازدیدکنندگان بسیاری را از اقصی نقاط جهان به خود فرامی خوانند. بنا‌هایی از این دست، جزوی از زندگی روزمره ما شده‌اند و به عنوان نماد‌های شهری به شمار ‌می‌روند. تکنولوژی مدرن در ساختمان‌سازی به مدد طراحان آمده و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که‌ایده‌های خود را هرچند بسیار پیچیده باشند پیاده‌سازی کنند.
در اینجا به معرفی چند نمونه از این بناهای شگفت انگیز و خاص در سرتاسر جهان می‌پردازیم.

ساختمان فلت آیرون در نیویورک

بناهای شگفت انگیز جهان

فلت آیرون (که نام قبلی آن ساختمان فولر است)، توسط دانیل برنهام (آرشیتکت اهل شیکاگو) طراحی شده و در خیابان پنجم ۱۷۵ در بخش منهتن نیویورک سیتی واقع شده است و به عنوان یک آسمان خراش بسیار مدرن شناخته می‌شود. ساختمان ۲۲طبقه فلت آیرون در سال ۱۹۰۲ و روی یک اسکلت فولادی ساخته شد. در قسمت جلویی این بنا، سنگ آهک و تراکوتا کار شده و به سبک هنر‌های زیبا طراحی شده است. فلت آیرون به شکل یک مثلث بوده و در انتهای باریک، اندازه آن تنها ۶فوت است.

آکوآ در شیکاگو

آکوآ در شیکاگو

آکوا، برجی با چند بالکن روان بوده که زیبایی موج‌های آرام دریا را در ذهن بینندگان خود می‌آورد. نمای بیرونی این بنا در هیچ ساختمان دیگری دیده نمی‌شود. آکوا در سال ۲۰۰۷ توسط تیمی به سرپرستی جین گانگ از استودیو معماران گانگ طراحی شد. این برج سربه فلک کشیده، ۸۷ طبقه دارد و صفحات کفی بتنی به کاررفته در آن، به نمای بنا کیفیتی مواج و تندیس مانند بخشیده است.

برج مد گاکوئن کوکون در توکیو

برج مد گاکوئن کوکون در توکیو

مد گاکوئن کوکون در ناحیه مرتفع نیشی-شین جوکو واقع شده و توسط کنزو تانگ طراحی گردیده است. این آسمانخراش به منظور اهداف آکادمیک طراحی شده و ساخت آن در سال ۲۰۰۸ به پایان رسیده است. مد گاکوئن کوکون، دومین بنای آموزشی بلند جهان بوده و ۲۰۴ متر ارتفاع و ۵۰ طبقه دارد. این بنا نوعی پردیس عمودی می‌باشد که گنجایش ۱۰۰۰۰ دانشجو و دانش‌آموز را دارد. این سازه، شکل بیضوی دارد، باین صورت که در قسمت فونداسیون و نیز در رأس آن باریکتر از طبقات میانی است و شکل بیضوی آن به فضا تنوع بیشتری می‌بخشد.

خانه پیانو در آنهوآی چین

خانه پیانو در آنهوآی چین

این ساختمان در شهر هوآینان چین واقع شده و در سال ۲۰۰۷ توسط دانشجویان معماری دانشگاه صنعتی هافی و با همکاری پروژه دکوراسیون هوآینان فانگکای به منظور جلب توریست به این شهر و نتیجتاً بهبود شرایط اقتصادی آن طراحی شد. درواقع برنامه ریزان شهری، برنامه‌هایی که برای منطقه‌شانان شهر هوآینان دارند را در این بنا به نمایش می‌گذارند. در ساخت خانه پیانو از شیشه‌های مشکی شفاف استفاده شده و به صورت یک پیانوی گراند و یک ویولن در کنار یکدیگر طراحی شده است.

استادیوم ملی پکن در چین

استادیوم ملی پکن در چین

استادیوم ملی پکن در چهارمین حلقه شمالی پکن و در قسمت جنوبی [ایستگاه] المپیک سبز واقع شده و توسط دو معمار سوئیسی برنده جایزه پریتزکر با نام‌های پیر دمورن و ژاک هرتسوگ و تحت مشاوره هنری آن ویوی طراحی شده است. این بنا به نام آشیانه پرنده نیز شناخته می‌شود. پوسته بیرونی بنا، بزرگترین سازه فولادی جهان است و بخشی از پیچیده‌ترین استادیوم المپیک ساخته شده تاکنون را شکل می‌دهد.

دروازه پایتخت (کاپیتال گیت) در ابوظبی، امارات

دروازه پایتخت (کاپیتال گیت)

کاپیتال گیت یک آسمان خراش انحنادار بوده که امکان ندارد در افق ابوظبی با هیچ بنای دیگری اشتباه گرفته شود. شرکت نمایشگاه‌های ملی ابوظبی، این آسمان خراش را توسعه دادند.
کاپیتا گیت ۱۸ درجه (یعنی چیزی بیش از ۴برابر برج پیزا) به سمت غرب انحراف داشته، ۱۶۰ متر ارتفاع و ۳۵ طبقه دارد و یکی از بلندترین ساختمان‌های ابوظبی است. آنچه در این برج نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند، تنها ارتفاع بلند آن نیست، بلکه شیب مخالف جاذبه‌ایست که دارد.

گراند لیسبائو در ماکائو

راند لیسبائو در ماکائو

گراند لیسبائو یک هتل-کازینو بوده و در ماکائو (منطقه‌ای واقع در ساحل جنوبی چین در طول دلتای رود مروارید) واقع شده است و مشتمل بر یک گنبد بزرگ صیقلی و یک برج طلایی فرامدرن با ارتفاع سرسام‌آور ۸۵۶ پا است.

کتابخانه ملی در می‌نسک بلاروس

کتابخانه ملی در می‌نسک

کتابخانه ملی بلاروس در ۱۵ سپتامبر ۱۹۲۲ توسط جرجی لاوروف (معمار بلاروسی) و با حمایت دانشگاه ایالتی بلاروس بنیاد نهاده شد. این کتابخانه هم اکنون در یک ساختمان با ارتفاع ۷۲ متر در می‌نسک لاروس قرار دارد. این ساختمان ۲۲ طبقه داشته و در ژانویه ۲۰۰۶ تکمیل شده است و ظرفیت ۲۰۰۰ صندلی مطالعه را دارد. بعلاوه، یک سالن کنفرانس با ظرفیت ۵۰۰ صندلی نیز دارا می‌باشد. شکل این بنا به صورت یک لوزی مکعب هشت وجهی می‌باشد. می‌های مینوگرادوو و ویکتور کرامارنکو کار طراحی ساختمان جدید کتابخانه را به انجام رساندند. ساختمان جدید در ۱۷ ژوئن ۲۰۰۶ افتتاح گردید.

نمازخانه آکادمی نیروی هوایی در کلورادو، ایالات متحده امریکا

نمازخانه آکادمی نیروی هوایی در کلورادو، ایالات متحده امریکا

نمازخانه آکادمی نیروی هوایی توسط والتر نچ (آرشیتکت شرکت اسکیدمور، اوینگز و مریل در شیکاگو) طراحی گردیده است. این ساختمان شگفت‌انگیز دارای ۱۷ مارپیچ شیشه‌ای-آلومینیومی بوده (هر مارپیچ از ۱۰۰ چهاروجهی تشکیل شده) که طبقه بالایی خود را محصور می‌کند. پنل‌های بدون انقطاعی از شیشه‌های رنگی درخشان، چهاروجهی‌ها را می‌پوشانند که این امر باعث می‌شود نور منتشر به ساختمان وارد شود. ساخت این نمازخانه در ۱۹۵۹ شروع شد و در ۱۹۶۲ به پایان رسید و در ۱۹۶۳ وقف گردید. دانشجویان افسری در این نمازخانه به امور عبادی خود می‌پردازند.

ساختمان نات داچ لندز بانک (نورد ال بی) در هانوفر آلمان

ساختمان نات داچ لندز بانک (نورد ال بی)

ساختمان نات داچ لندز بانک، چشم نوازترین ساختمانیست که در هانوفر ساخته شده است. این بنا توسط دو پدر و پسر با نام‌های گونتر بنیش و استفان بنیش طراحی شد و در ۲۰۰۲ پایان کار گرفت. نات داچ لندز بانک مساحتی در حدود ۴۰۰۰۰ مترمربع دارد و فضای کافی برای ۱۵۰۰ نفر کارمند را تأمین می‌نماید. یک پوشش سبک از شیشه و کابل‌های فولادی، بخش‌های جلویی ساختمان را پوشش می‌دهد و از یک سازه منعطف کشسان در سقف‌های کاذب استفاده شده که در مقابل تنش کششی مقاومت می‌کند. نات داچ لندز بانک یک سازه نامتقارن و شدیداً اکسپرسیونیست است که از قسمت‌های مسکونی ناحیه جنوبی و نیز ساختمان‌های بلند فردریکز وال شمالی کاملاً متمایز است.

ساختمان تلویزیون فوجی در توکیو، ژاپن

ساختمان تلویزیون فوجی

ساختمان تلویزیون فوجی توسط کنزو تانگه طراحی شده و کار ساخت آن در ۱۹۹۶ به انجام رسید. این بنا در منطقه اودایبا واقع شده و به سبب سیلوئت غیرمعمول آن که جلوه‌کننده یک کره عظیم شناور و اسکلت مرکزی (متشکل از ستون‌ها و پل‌های عابرپیاده) آن می‌باشد، نمای ویژه‌ای به منطقه اودایبا بخشیده است. این بنای ۲۵ طبقه از دو برج تشکیل شده که به کمک سه پل عابر پیاده سرپوشیده به هم راه دارند. به این پل‌ها، راهرو‌های آسمان گفته می‌شود که به چهار ستون فولادی تکیه دارند. راهرو‌های آسمان به استحکام کلی سازه کمک کرده و آن را در مقابل زلزله بسیار مقاوم نموده است.

کلیسای هالگریمور در ریکیاویک، ایسلند

کلیسای هالگریمور در ریکیاویک

برج‌های خیره‌کننده هالگریمز چچیا در قلب ریکیاویک واقع شده‌اند. گوجان ساموئلسون کار طراحی این برج‌ها را به انجام رسانده است و دلیل نام‌گذاری این کلیسا به هالگریمز چرچیا، تکریم شاعر زاهد، هالگریمور پترسون است که به سروده‌های پرشور و شوقش شناخته می‌شود. این کلیسا، ۲۴۰ پا ارتفاع دارد و نمای بتنی پلکانی آن خود چکامه‌ای در وصف مدرنیسم و بعنوان نمادی برای ایسلند است. مهمترین ویژگی این کلیسا، داشتن یک ارگ لوله‌ای ۲۵تنی است که ارگ ساز آلمانی شهر بن (یوهانسون کلاوس) آن را ساخته است.

اتومیوم در بروکسل بلژیک

اتومیوم در بروکسل

این سازه شگرف معماری در محل نمایشگاه بین‌المللی بروکسل واقع شده و در سال ۱۹۵۸ توسط مهندسی به نام آندره واترکین طراحی شده است و یکی از محبوبترین سازه‌های قلب اروپا به شمار می‌رود. اتومیوم، ۱۰۲متر ارتفاع دارد و به شکل یک کرستال اتم آهن طراحی شده (به این صورت که از ۹کره تشکیل شده که یکی از این ۹کره در مرکز قرار گرفته و ۸تای دیگر در ۸گوشه در بالا قرار دارند). این ۹کره توسط ۲۰ لوله به هم ارتباط می‌یابند و کل مجموعه روی سه ستون قرار می‌گیرند. ۵کره از این ۹کره رو به عموم باز هستند. در بالاترین کره، یک رستوران واقع شده که چشم انداز بسیار مطبوعی به شهر دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *