کشورهای پیشرو در معماری مدرن

کشورهای پیشرو در معماری مدرن

مدرنیسم و معماری مدرن، نوعی سبک معماری است که به دنبال پیشرفت‌های وسیع در تکنولوژی و جوامع ظهور یافته است. به طور کلی معماری از آن جایی که در دل خود فرهنگ، سنت و تاریخ را منعکس می‌کند، در جنبه‌ها و سازه‌های مختلف کشور‌ها تأثیرگذار است. معماری زیبا و هنرمندانه مدرن در سال‌های اخیر رشد بسیار داشته است. سازه‌های مدرن در کنار خلاقیت بعضاً غیرقابل باوری که در آن‌ها به چشم می‌خورد، به شهر‌ها چهره و کارکردی نوین می‌بخشند. در ادامه به معرفی برخی کشورهای پیشرو در معماری مدرن پرداخته می‌شود.

آلمان

در اوایل قرن بیستم، ‌ایده‌های یک انقلاب فکری در ذهن هنرمندان و معماران پیشروی آلمانی شکل گرفت. این‌ایده‌ها بر بسیاری از بنا‌های سرتاسر جهان اثرگذار بوده است. درواقع آلمان خاستگاه بسیاری از سبک‌های خیره‌کننده معماری، سازه‌های نمادین شهری و خانه‌های تاریخی روستایی است. امروزه بهینگی مصرف انرژی یک رکن مهم در طراحی خانه‌های مدرن است که مبتنی بر اصل عایق‌سازی انجام می‌گیرد. یکی از بنا‌هایی که در آن اصول مدرنیسم به خوبی رعایت شده و به اشاعه معماری جدید در آلمان بسیار کمک کرده مدرسه باهاوس است. اریک مندلسون، ارنست می‌، لودویگ می‌س فن درروهه، ماکس تاوت، هانس شارون و هانس ویتویر از جمله نام‌های سرآمد در میان معماران سبک مدرنیسم هستند.

دبی، امارات متحده عربی

برج خلیفه با ارتفاع ۲۷۲۳ پا تنها یکی از دلایل معروفیت و محبوبیت دبی به عنوان یکی از کانون‌های معماری مدرن است. به علاوه برج العرب و مجمع الجزایر مصنوعی جهان (که نمای هوایی آن به صورت نقشه جهان است) دو جاذبه دیگر این شهر هستند. که باعث شده این کشور یکی از کشورهای پیشرو در معماری مدرن محسوب شود.

ایالات متحده امریکا

سفر به دور ایالات متحده برای مشتاقان معماری می‌تواند سفری بسیار حیرت‌انگیز و نویدبخش باشد. ایالات متحده، سکونتگاه‌های مصنوعی با قدمت بیش از دو قرن دارد و با گشتن در این کشور به سازه‌های بسیاری برخواهید خورد که درواقع میراث ملی-فرهنگی ایالات متحده هستند. بدون شک ایالات متحده کشوری است که در آن معماری‌های نفس گیر و جذاب بسیاری دیده می‌شوند. درحقیقت هر ایالت واجد معماری خیره‌کننده خاص خود و بنا‌هایی است که جزوی از فرهنگ امریکا به شمار ‌می‌روند. برخی از معماران مدرنیست نام‌آور امریکا عبارتند از: فرانک لوید رایت، فیلیپ جانسون، لودویگ می‌س فن درروهه، ایرو سارینن. این افراد، افراد پیشرو در شکل دادن به معماری قرن بیستم امریکا هستند.
برج آزادی (که بلندترین بنا در نیویورک سیتی است) یکی از جالب توجه‌ترین سازه‌های این شهر است.

ژاپن

معماری ژاپن که درواقع طی ۲۵ سال پایانی قرن نوزدهم شکل گرفت، آمیزه‌ای غنی از معماری سنتی و جنبه‌های زیبایی‌شناسانه مدرن است. ژاپنی‌ها، حتی معماری مدرنشان را هم با الهام از معماری سنتی ژاپن که در آن چوب، پنجره‌های بزرگ، توجه به جزئیات، ایجاد جوی‌اندیشمندانه در فضا و نور و چگالی متریال حائز اهمیت بسیار است طراحی می‌کنند. بانک ژاپن و‌ایستگاه راه آهن توکیو که توسط تاتسونو کینگو و هایوکیکان طراحی شده‌اند، اکنون به صورت موزه باستان‌شناسی در موزه ملی توکیو درآمده‌اند. این دو به همراه کاخ مستقل آکاساکا (طراحی شده توسط کاتایاما توکوما) نمونه‌های بارزی از تلاش ژاپنی‌ها در جهت حفظ یادمان‌های تاریخی‌شان به سبکی غربی می‌باشد.

اسپانیا

موقعیت تاریخی و جغرافیایی شبه جزیره اسپانیا موجب شده که معماری این کشور دستخوش تأثیرات و تجلیات بسیاری گردد. در طی دهه‌های اخیر، بنا‌های چشمگیر انگیزترین معماری‌های جهان را دارد.

برای مثال معماری مدرن در بیلبائو موجب تغییرات عمیقی در این شهر شده که به اثر بیلبائو معروف است. فی المثال موزه گوگن‌هایم (طراحی شده توسط فرانک گهری) تأثیر چشمگیری بر این شهر و جنبه‌های ملی و بین‌المللی آن گذاشته است. پروژه‌های متعدد دیگری از این دست را می‌توان مثال زد. مثلاً پروژه‌های مربوط به پل‌ها، مترو، ساختمان‌ها و مراکز فرهنگی‌ای که توسط نورمن فاستر، سانتیاگو کالاتراوا، کارلوس فراتر و فیلیپ استارک طراحی شده‌اند. جدا از این‌ها، یک معبد بسیار چشم نواز به نام ساگرادا‌فامیلیا داریم که سرتاسر آن پر از نماد‌های مذهبی است. البته هنوز تا تکمیل بنای این معبد راه بسیاری باقیست اما حتی شکل نیمه تمام آن هم یکی از سازه‌های تماشایی شهر محسوب می‌شود.

چین

معماری چین در طی تاریخ، شکل‌های مختلف بسیاری به خود گرفته است. طرح‌های معماری سنتی چین همواره در تاریخ این کشور زیبا و مقدس شمرده می‌شوند. با این حال، با شروع نیمه دوم قرن ۱۹، معماری چین دستخوش تحولاتی گردید و نقطه عطفی در تاریخ طراحی این کشور صورت گرفت. همگام با شروع جنگ‌های تریاک در دهه ۱۸۴۰، معماران چینی شروع به تلفیق ویژگی‌های معماری غربی در سبک‌ها و طرح‌های خویش نمودند. طراحی‌های مدرن چین می‌توانند بسیار فرح‌انگیز و پرتجلی باشند (برای مثال مرکز ملی آبزیان که به مکعب آبی نیز شناخته می‌شود). چند نمونه از سایر المان‌های مدرن چین عبارتند از: ساختمان جین مائو و برج مروارید خاور در شانگ‌های و گراند تئاتر ملی و استادیوم ملی (که به آن خانه پرنده می‌گویند) در بیجینگ.

انگلیس

در دو دهه گذشته، موج جدیدی از ساخت و ساز بنا‌های عمومی در بریتانیا شکل گرفته است. بسیاری از این سازه‌های خلاقانه که به منظور امور فرهنگی، ورزشی، دولتی یا تجاری طراحی شده‌اند، بنا‌هایی محبوب و کلیدی در منطقه خود هستند که نقش مهمی در نوسازی منطقه دارند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ معماری و نیز بسیاری از عظیمترین پروژه‌های جهان در این کشور پایه‌ریزی شده‌اند. همین بناهاها این شکور را جزو کشورهای پیشرو در معماری مدرن کرده است، سازه‌های موفق معماری معاصر لندن از تیت گرفته تا شارد به معماری گذشته این کشور ادای احترام می‌کنند.

ایتالیا

وقتی اسم ایتالیا می‌آید، اغلب معماری کلاسیک و حتی باستانی این کشور در ذهن تداعی می‌شود. این در حالیست که بسیاری از شهر‌های ایتالیا خاستگاه محبوب‌ترین شاهکار‌های معماری مدرن‌اند.
این یک حقیقت است که معماری، طرفداران خاص خودش را دارد و به موجب آن، گردشگران به یک منطقه جذب می‌شوند. بخصوص شاهکار‌های معماری قرن گذشته ایتالیا که به خاطر سبک خلاقانه و کارایی‌شان محبوب‌اند و نیز معماری مدرن ایتالیا که در سال‌های اخیر بسیار شکوفا شده است.
رنزو پیانو، کارلو اسکارپا، آلدو روسی (که ایتالیایی هستند) و رم کولهاس (از هلند)، ز‌ها حدید (از عراق) و ریچارد مایر (از امریکا) تنی چند از معمارانی هستند که به طراحی بنا‌های جالب توجه ایتالیا پرداخته‌اند.

فرانسه

فرانسه دارای نمونه‌های چشمگیری از معماری مدرن است. این کشور، جغرافیای متنوعی دارد که خود، موجبات تنوع و گستردگی معماری معاصر آن را فراهم آورده است. این کشور ۳۰۰۰۰ معمار دارد که بیشتر آن‌ها در شرکت‌های کوچک مشغول به فعالیت هستند و تعداد کثیری از آن‌ها نیز با اشخاص حقیقی و روی پروژه‌هایی با مقیاس وسیع کار می‌کنند. پاریس که به آن، شهر نور می‌گویند، محله‌های جذابی با معماری جالب توجه دارد. برای مثال برج ایفل، هرم لوور، طاق بزرگ منطقه لادفانس، مرکز ژرژ پمپیدو، طاق پیروزی و کلیسای قلب مقدس نمونه‌هایی از معماری خیره‌کننده پاریس هستند.

هلند

معماری هلند نقش مهمی در گفتمان بین‌المللی معماری داشته است. هلندی‌ها به مهارت در معماری و استفاده از فضا معروف‌اند. ‌آنها همچنین سبک تفکر خلاقانه‌ای دارند که تأثیر زیادی بر حوزه هنر و ساختمان‌سازی داشته است. آمستردام، پایتخت هلند و یکی از زیباترین شهر‌های اروپاست. نام این شهر از کلمه آمستلردام برگرفته شده که به خاستگاه این شهر در نزدیکی یک سد در حوالی رود آمستل اشاره دارد. معماری مدرن (بعد از ۱۹۹۰) در هلند (به خصوص در آمستردام، روتردام و دلفت) از جالب توجه‌ترین معماری‌های سراسر جهان است. لارس اسپویبروک، کیس کریستیانس و اریک ون اگرات از جمله مهماران مشهور این کشور هستند و برخی از المان‌های مدرنیسم در این کشور عبارتند از: خانه ریتفلد شرودر در اوترخت، تالار شهر هیلورسام و شرکت تنباکو ون نل در روتردام.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *