معماری‌های خیره‌کننده جهان

معماری‌های خیره‌کننده جهان

معماری از زمانی که بشر احساس نیاز به سرپناه کرد، جزوی لاینفک از زندگی انسان شده و دقیقاً از همان زمان شروع به رشد در ابعاد مختلف زندگی بشر نموده است. طرح‌های معماری، نوعی هنر قلمداد می‌شوند که با الهام بخشیدن به زندگی افراد، میراث گرانبهایی برجای می‌گذارند.
بنا‌های جالب توجه بسیاری از گذشته بر جای مانده و نیز شاهکار‌های مدرن متعددی نیز در سال‌های اخیر بنا نهاده شده‌اند در اینجا به معرفی چند نمونه از این معماری‌های خیره‌کننده از اقصی نقاط جهان می‌پردازیم.

خانه مارپیچ

خانه مارپیچی (طراحی شده توسط آنتلریلیتی) در امریکا واقع شده و یک طراحی مفهومی-تجربی از یک ویلای ساحلی با چشم انداز صخره‌ای اس. پلان این بنا در قالب یک فضای کریدوری مانند طراحی شده که در آن، هریک از اتاق‌ها در عین حال که فضایی برای سکونت هستند، جزوی از کریدور نیز به شمار ‌می‌روند.
در نخستین اتاق‌های خانه مارپیچی، فضای شخصی کمی وجود دارد. اما هرچه به جلو می‌رویم، کارکرد فضا‌ها بیشتر می‌شود. در انتهای مسیرمان به یک مستر روم برمیخوریم که در بالای آن و در بالاترین سطح برج، یک تراس قرار گرفته است. چارچوب این بنا بر پایه فولاد ضد زنگ و ماژول‌های چوبی بنا نهاده شده است. این مصالح علاوه بر چارچوب بنا در نمای آن نیز به کار رفته‌اند.

شوداگون پاگودا

به بتکده‌ها یا معابد بودایی هنری‌ها و ژاپنی‌ها، پاگودا گفته می‌شود. شوداگون پاگودا در‌یانگون میانمار در جنوب شرقی آسیا است و بعنوان یکی از قدیمی‌ترین پاگودا‌های جهان شناخته می‌شود. شوداگون پاگودا روی یک تپه واقع شده و ۹۹متر ارتفاع دارد و با صد‌ها صفحه از جنس طلا پوشانده شده است. همچنین در رأس گنبد آن، ۴۵۳۱ قطعه الماس به کاررفته است.

آیاصوفیه (Hagia Sophia)

آیاصوفیه در ۱۹۳۵ تأسیس شد. البته ابتدا در قرن ششم به عنوان کلیسای جامع مرکز امپراتوری روم شرقی ساخته شد و سپس در ۱۴۵۳ با فتح قسطنتنیه توسط عثمانی‌ها تبدیل به مسجد شد.
زیبایی خیره‌کننده این مسجد با حس ویژه‌ای که در فضا، نور و رنگ‌های به کاررفته در آن وجود دارد، همه و همه دست به دست هم می‌دهند تا فضایی معنوی برای مؤمنین ایجاد نمایند.
آیاصوفیه بر روی تپه‌ای در استامبول، دقیقاً در نوک شبه جزیره تاریخی واقع شده و از سه جهت با دریای مارمارا، بوسفوروس و گولدن هورن محصور می‌گردد.

پل ساموئل بکت

ساموئل بکت، یک پل کابلی است که اسکله سرجان راجرسون در کرانه جنوبی رود لیفی را به خیابان گیلد و اسکله نورث وال در منطقه دابلین داکلندز ارتباط می‌دهد. معمار طراح آن، سانتیاگو کالاتراوا است که طراحی پل‌ها و بنا‌های خلاقانه متعددی را در کارنامه خود دارد.
این پل به شکل یک [ساز] چنگ ساخته شده و در ساخت آن ۳۱ کابل با طول‌های متفاوت به کار رفته است که به یک تیر انحنادار متصل‌اند که ۱۵۷ پا (۴۸متر) ارتفاع دارد. این پل قابلیت چرخش ۹۰ درجه داشته و توسط دو گذر عابر پیاده می‌توان از عرض ۱۲۳ متری (۴۰۴ فوتی) آن عبور کرد.

هاوا محل

هاوا محل یا همان کاخ نسیم یکی از وجوه ممیزه جیپور است. این کاخ صورتی رنگ که به شکل یک کندوی خانه زنبوری طراحی شده، با ۵ طبقه دارای ارتفاعی خیرکننده است. هاوا محل در ۱۷۹۹ توسط ماهاراجه ساوای پراترپ سینگ و به این منظور ساخته شد که بانوان سلطنتی بتوانند از بالای آن، زندگی روزمره شهر و راهپیمایی‌ها و رژه‌های انجام شده در سطح شهر را تماشا کنند.و امروزه به عنوان یکی از معماری‌های خیره‌کننده جهان بشمار می‌رود.

کتابخانه مرکزی سیاتل

کتابخانه مرکزی ۱۱طبقه سیاتل که گل سرسبد سیستم کتابخانه‌های عمومی سیاتل است، در می‌۲۰۰۴ افتتاح شد. این ساختمان بنایی امروزی، ساخته شده از فولاد و شیشه است و سومین کتابخانه مرکزی شهر است که بین خیابان‌های چهارم و پنجم محله سیاتل واشنگتن در امریکا واقع شده است. طراح این بنا که یکی از معماری‌های خیره‌کننده جهان بشمار می‌رود، رِم کولهاس بوده است.

مسجد پوترا

مسجد پوترا در حاشیه دریاچه پوتراجایا در قلب شهر و نزدیک داتاران پوترای مالزی قرار دارد. ساخت این مسجد در اول سپتامبر ۱۹۹۹ با هزینه‌ای در حدود ۲۵۰ میلیون رینگیت مالزی به طور رسمی به پایان رسیده و نام آن برگرفته از نام نخستین صدراعظم مالزی یعنی تونکو عبدالرحمن پوترا الحاج است. این مسجد که به رنگ صورتی گلی طراحی شده و مناره آن ۱۶۰متر ارتفاع دارد، سالانه هزاران بازدیدکننده از سراسر دنیا را به خود فرامی خواند. در طراحی معماری خیره‌کننده مسجد پوترا، از طرح‌های به کاررفته در بسیاری از مساجد جهان الهام گرفته شده است.

ساگرادا‌فامیلیا

معبد کفاره ساگرادا‌فامیلیا که ساخت آن در ۱۸۸۲ شروع شد، امروزه در سرتاسر دنیا شناخته می‌شود و میلیون‌ها بازدیدکننده از آن به عنوان یکی از جاذبه‌های بارسلونا دیدن می‌کنند. آنتونی گادی، معمار این بنا، با تلفیق سنت‌های گوتیک و بایزانتین این معماری را ارائه داده است. ساگرادا‌فامیلیا درواقع یک کلیسا است که یک شبستان مرکزی دارد که چهار راهرو این شبستان را احاطه می‌کنند. بعلاوه بازو‌های کلیسا نیز یک شبستان مرکزی دیگر با دو راهرو دارند که در مجموع شکل یک صلیب لاتین را ایجاد می‌کنند.

کاسا میلا

کاسا میلا یک بلوک آپارتمانی در منطقه لِی سمپله (L\’Eixample) بارسلونا است که توسط آنتونی گادی طراحی شده است و کار ساخت آن بین سال‌های ۱۹۰۲-۱۹۰۶ به انجام رسیده و یکی از مهمترین جلوه‌های شهر بارسلونا است. کاسا میلا همچنین با عنوان لاپدررا که در زبان کاتالانیایی به معنای کوه سنگی است شناخته می‌شود. این مجتمع مسکونی از دو قسمت تشکیل شده که توسط طبقه همکف، نما و سقف به هم ارتباط می‌یابند ولی هریک حیاط و ورودی جداگانه دارند. قسمت جلویی این مجتمع شبیه به یک صخره است که یک سری خطوط مواج، آن را قطع کرده و تعدادی تزئینات آهنی در آن به چشم می‌خورد.

هرم لوور

هرم لوور در ۲۹ مارس ۱۹۸۹ و توسط فرانسوا میتران (François Mitterrand)، رئیس جمهور وقت جمهوری فرانسه افتتاح شد. ساخت این اثر تاریخی، نقطه عطفی در تاریخ موزه‌های این سرزمین است.
طراح این بنا، معمار چینی-امریکایی (لئومینگ پی) بود که کار ساخت این هرم را طی دو سال به پایان رساند. هرم اصلی از ۶۷۳ قطعه صفحات شیشه‌ای ساخته شده توسط شیشه سازان سنت گوبن تشکیل شده است. این سازه از قطعات شیشه و قطب‌های فلزی ساخته شده و ۹۵ تن فولاد و ۱۰۵ تن آلومینیوم برای ساخت یک فونداسیون محکم برای آن به کار رفته است. هرم لوور ارتفاعی در حدود ۶/۲۱ متر دارد و مساحتی درحدود ۱۰۰۰ متر مربع را پوشش داده و دارای ۶۰۳ قطعه لوزوی شکل و ۷۰ قطعه شیشه مثلثی است.

قلعه هیمجی

ساخت قلعه هیمجی در بخشداری هیوگو با فاصله کمی از شهر کوبه و در سال ۱۵۸۱ توسط هیدیوشی تویوتومی که افسر عالی رتبه ارتش بود آغاز گردید. این قلعه، بزرگترین، چشم نوازترین و پربازدیدترین قلعه در ژاپن است. هیمجی، به سبب سیلوئت پرنده شکل و دیوار‌های گچی سفیدی که دارد به شیراساگیجو (قلعه حواصیل سفید) و هاکوروجو (قلعه مرغ ماهی خوار سفید) نیز نامیده می‌شود.
این قلعه یکی از ۱۲ قلعه ژاپنی است که هنوز پابرجاست. هیمجی، یک مجموعه وسیع مشتمل بر ۸۳ ساختمان است که ۵۲۵۰ فوت از شرق به غرب و ۵۶۰۰ فوت از شمال به غرب امتداد دارد. محیط فضای این قلعه ۶/۲ مایل است.

معبد لوتوس

معبد لوتوس توسط معمار ایرانی (فریبرز صهبا) و به شکل گل لوتوس طراحی شده است. این معبد به مشرق الاذکار بهائیان یا عبادتگاه بهائیان شناخته می‌شود و در دهلی نو واقع است و یکی از بهترین نمونه‌های معماری مدرن هند و معماری‌های خیره‌کننده جهان است. این معبد به شکل گل مانند و محیط زیبا و شگفت انگیزش شناخته می‌شود. ۲۷ گلبرگ معبد لوتوس، دارای پوششی مرمرین هستند و از این گلبرگ‌ها ۹ درب به سالن مرکزی معبد که ارتفاعش کمی بیش از ۴۰ متر است و ظرفیتی معادل ۲۵۰۰ نفر دارد باز می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *