اصول طراحی ویلای مدرن

ویلای مدرن

ویلا، خانه‌ای است که بیرون از شهر و اغلب در طبیعت ساخته می‌شود. شکل این سازه‌ها در طی زمان تغییر کرده و از بیرون شهر به حومه شهر و حتی فضا‌های باغی داخل شهر گسترش‌یافته‌اند.
در روم باستان، اشراف‌زادگان خانه‌هایی زیبا و چشم‌نواز در زمین‌ها و باغ‌های سبز و خرم می‌ساختند و در آن‌ها می‌زیستند. پس از سقوط امپراتوری روم این ویلا‌ها توسط کلیسا مصادره و به خانقاه تغییر کاربری داده شد. اما طراحی و ساخت ویلا تا به امروز ادامه یافته است.
طراحی ویلا‌های مدرن به منزله خلق فضایی دلباز، تازه و آرام بخش بوده که می‌بایست در آن تلاش شود تا آنجا که ممکن است عناصر فضای باز به فضای داخل عمارت آورده شود. این کار، براساس تعامل با طبیعت انجام می‌شود؛ به این معنا که زیبایی‌های طبیعت درک شده و از پتانسیل‌های فضای بکر طبیعی به طور حداکثری در طراحی ویلا استفاده می‌شود.
یکی از مؤلفه‌های مهم و درواقع هدف اصلی یک طراح ویلا، ساختن فضای اقامتی‌ایست که بیشترین قرابت را با طبیعت داشته باشد. برهمین اساس، اصول طراحی ویلا متفاوت با اصول ساخت خانه‌های معمولی است.
امروزه با تغییر در سبک زندگی، نیاز به فضایی آرام به دور از هیاهو‌های زندگی روزمره بیش از پیش احساس می‌شود. در همین راستا بسیاری از افراد در فکر داشتن یک ویلا در جایی دور از هرج و مرج زندگی شهری هستند. طراحی ویلا‌های مدرن و مجلل یک دنیا اصول و ریزه کاری دارد. هرچه یک ویلا زیباتر ساخته شود، توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند.
برای اینکه بتوانیم فضایی زیبا و آرامبخش طراحی کنیم، توجه به اصول طراحی ویلا بسیار ضروری است. درواقع درصورتی که ویلا براساس اصول طراحی ویلا ساخته شود، راحتی و آسایش بیشتری را برای ساکنینش فراهم می‌آورد.
در طراحی ویلا، زمانی بیشترین موفقیت حاصل می‌شود که همه فضا‌ها متناسب با نیاز مشتری و سبک زندگی و ذائقه وی باشند. یکی از اصولی که در طراحی ویلا‌های مدرن مدنظر قرار می‌دهیم این است که \”زیبایی در سادگیست\”. درواقع با طراحی ویلا‌های مدرن در ساده‌ترین شکل ممکن نه تنها به هر ویلا هویت منحصربه فرد بخشیده، بلکه بیشترین کاربری و راحتی را نیز برای ساکنین آن فراهم می‌آوریم.
در ادامه به برخی از اصول اساسی طراحی ویلا که می‌بایست درنظر داشت اشاره می‌شود.

اصول طراحی ویلا

موقعیت مکانی

یکی از فاکتور‌های بسیار مهم در هنگام درنظرگیری محل جهت سکونت یا ساخت ویلا، موقعیت مکانی ساخت و ساز است. درواقع این فاکتور را می‌توان مهمترین عامل درنظرگرفت. بهتر است مکانی انتخاب شود که بیشترین طبیعت بکر را در آن شهر یا ناحیه دارد.

کاربردی بودن

اولین موضوعی که باید همواره در فرآیند طراحی مدنظر قرار دهیم این است که فضایی که طراحی می‌کنیم، کارایی لازمه را دارا باشد. این موضوع، شالوده طراحی‌های مدرن را تشکیل می‌دهد و نقشی حیاتی در طراحی تمامی سازه‌های مدرن من جمله ویلا‌های مدرن دارد.
بنابراین پیش از اینکه بنایی را طراحی کنید که برای مشتری کاربری نداشته باشد، راجع به اینکه مشتری چه نوع فضایی را نیاز دارد اطلاعات لازم را کسب کنید. یک طراحی در صورتی موفقیت‌آمیز تلقی می‌شود که همه چیز از جمله فضا‌ها متناسب با انتظارات مشتری، سبک زندگی و ذائقه وی باشند. همه چیز باید تا آنجا که می‌شود کاربردی طراحی شود. این بهترین شیوه ساخت ویلا‌های مدرن است


ویلای مدرن

رنگ‌ها

رنگ موضوع کلیدی در بحث دکوراسیون ویلا است. کاربرد طیفی از رنگ‌های رضایتبخش در طراحی داخلی و خارجی خانه‌های مدرن موضوع مهم‌ایست که در نمای نهایی کار تفاوت فاحش ایجاد می‌کند. هر رنگی را که بخواهید می‌توانید در ویلا به کارببرید، مشزوط به اینکه این رنگ‌ها با هم تناسب داشته و مکمل یکدیگر باشند. بهتر است رنگ‌های آرامبخش را انتخاب کنید و تا حد امکان از رنگ‌های خنثی و تک رنگ استفاده کنید.

نور

نورپردازی، بخش مهم و کلیدی هنر‌های تجسمی و معماری در یک ویلای مدرن و مجلل است و درواقع بیشتر بخش‌های یک ویلای مجلل و مدرن یک نمای نوری و اغلب نیمه درخشان-نیمه مات دارند.
یک طراح حرفه‌ای و مجرب با نکاتی که در نورپردازی مناسب فضا می‌بایست رعایت شوند آشنایی کامل دارد و با رعایت این نکات، علاوه بر ایجاد فضایی دلپذیر و مطبوع به ارزش زیبایی‌شناسانه کار نیز می‌افزاید.

ویلای مدرن

بافت و الگو

منظور از بافت، کیفیت سطحی مواد اولیه است که عاملی مهم در ساخت یک سازه به شمار می‌رود. در هنگام انتخاب بافت و الگو می‌بایست حجم‌های فضایی، چندضلعی‌ها، خطوط مورب، شکسته و منحنی را درنظر داشت. با رعایت این عناصر در فضا حس زنده بودن به فرد مشاهده‌کننده فضا القا می‌شود.

پنجره‌ها

یکی از عناصر مهم در استایل یک ویلای مدرن که باید آن را تکمیل‌کننده طراحی بیرونی سازه درنظر گرفت، پنجره‌ها هستند. پنجره‌ها راهی ساده برای تأمین نور طبیعی و تهویه بوده و به فضا حس گشودگی القا می‌کنند و از این طریق به رعایت هرچه بیشتر اصول مدرنیته در ویلا کمک می‌کنند. پنجره‌ها همچنین تأمین‌کننده گرمای آزاد در زمستان نیز هستند.

انباری

داشتن یک انباری به ارزش کار می‌افزاید. انباری یک مؤلفه کاربردی در طراحی داخلی ویلا‌های مدرن به شمار می‌رود که به نظم بیشتر فضا کمک کرده و از شلوغی و تجمع خرت و پرت در محیط ممانعت به عمل می‌آورد.

طراحی بیرونی

علاوه بر طراحی داخلی ویلا، طراحی بیرونی آن نیز می‌بایست چشمگیر باشد. تمامی عناصر طراحی خارجی ویلا باید در تناسب و هماهنگی با استایل داخلی آن باشند و همچنین حداکثر کاربردی بودن و حسن استفاده را به ارمغان بیاورد. همچنین چون نما (Façade) ویلا اولین چیزیست که به چشم می‌آید، به نوعی معرف کار به شمار می‌رود. برای مثال بعضاً با نورپردازی مفهومی نما، می‌توان زیبایی ویلا را دوچندان به رخ تماشاچی کشید.
فاکتور‌های متعددی را می‌بایست در هنگام طراحی ویلا‌های مدرن مد نظر داشت که شرح برخی از آن‌ها مختصراً داده شد و می‌بایست قبل از اجرای هریک از آن‌ها برنامه‌ریزی‌های مناسب انجام شود.

شرکت رابین اسمارت پیشرو در زمینه طراحی و معماری انواع ویلا و ساختمان های مدرن در ایران است که می‌توانید با اطمینان به سابقه شرکت در طراحی و اجرای انواع سازه‌های مدرن، در زمینه‌ی طراحی و اجرای انواع سازه از ما مشاوره و کمک بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *