انواع نما ساختمان

colonial style house in night scene


کلمه نما هم معنای لغوی و هم استعاری دارد. معنای تحت اللفظی ، که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است، یک نمای بیرونی یا کناره ای از ساختمان است که معمولاً در قسمت جلویی قرار دارد و شامل ورودی اصلی است. این معنای تحت اللفظی باعث ایجاد معنای استعاری از جبهه کاذب می شود، تصویری که در جهان نشان داده می شود و آنچه را که در پشت آن قرار دارد پنهان می کند.

نما از کلمه فرانسوی façade گرفته شده است که از ایتالیایی facciata به معنای جلوی یک ساختمان آمده است که به نوبه خود از faccia لاتین به معنی "صورت" می آید.

معماری هنر فضاهای محصور یا مشخص است که معمولاً برای استفاده انسان است. و مانند همه اشکال هنری ، معنا را بیان می کند و بیانی می دهد. نمای یک اثر معماری (همانطور که از معنای کلمه پیداست) نمای ساختمان است. این قسمت شناخته شده ترین و قابل تشخیص است ، اولین جمله ای که مردم با آن مواجه می شوند و تصویری که ما با ساختمان مرتبط می کنیم. نمای معماری همچنین می تواند اهداف کاربردی حفاظت و حمایت از ساختار ساختمان و صرفه جویی در انرژی در داخل را داشته باشد.
ویژگی های نما


یک سیستم نما تمام عناصر طراحی بیرونی را با اجزای مورد نیاز برای لنگر انداختن یا چسباندن آنها به نمای بیرونی ساختمان ترکیب می کند. برخی از سبکهای معماری، مانند جنبش آرت نو اواخر قرن نوزدهم - اوایل قرن بیستم، دارای نماهای بسیار زینتی با اشکال ارگانیک بود که گیاهان مجلل، درهم تنیده با پیکره های انسانی را نشان می داد. با افزایش صنعتی شدن، آرت نوو به دنبال بازگشت به زیبایی و به ویژه خطوط طبیعی جریان گیاهان بود.

سبکهای دیگر مانند مکتب طراحی باهاوس (اوایل قرن بیستم) دارای نمای هندسی بسیار ساده و عاری از تزئینات بودند تا بتوانند بر عملکرد و سادگی به عنوان مناسب ترین جنبه های طراحی مدرن تأکید کنند.
انواع مختلف نما
بسته به طراحی و نوع سازه، ساختمانها می توانند یکی از چندین نوع نما را داشته باشند. نما ممکن است برای پشتیبانی بقیه ساختمان جدایی ناپذیر باشد یا به منظور تزئینی بیشتر کاربردی داشته باشد انواع اصلی fa & ccedil: ade عبارتند از:

سبک وزن: نمایی که به قسمت جلوی ساختمان می چسبد و از ساختار ساختمان پشتیبانی نمی کند، به عنوان مثال. شیشه یا فلز ؛ عمدتا برای جلوه های تزئینی و همچنین بهره وری انرژی استفاده می شود.
سنگین وزن: نمای حداقل 100 کیلوگرم در متر مربع، اغلب تحمل کننده یا تحمل وزن خود را دارد.
پیش ساخته: نمای مونتاژ شده از ماژول های از پیش ساخته شده، اغلب از پانل های چوبی یا بتنی استفاده می شود که به دلیل هزینه کمتر و سرعت مونتاژ انتخاب می شود.
سنتی: نمایی که از مصالح ساختمانی مشابه بقیه سازه استفاده می کند.

طراحی نما
طرح های نما ، مانند تمام عبارات هنری، دارای معنی هستند. آنها می توانند هدف و عملکرد ساختمان، سبکهای فعلی یا قدیمی و جدیدترین نوآوریها و ارزشهای فرهنگی را منعکس کنند.







بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *